Pages

Thursday, May 27, 2010

thabit kulubana Ya Allah

Ya Muqalibal kulub, thabit kulubana ala dinik..
AMIN..

Setinggi-tinggi pujian bagi Tuhan sekalian alam kerana masih lagi memegang hati ini. Alhamdulillah.. Masih lagi dibangunkan dalam nikmat Islam & iman,mengucapkan 2 kalimah syahadah, Bersaksi bahawa tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah, dan nabi Muhammad pesuruh Allah...

Seriously, 2 minggu sy rindu dekat tafsir saya yang hilang..)= Ouh, how sad I am.. Plus, skrg ni musim exam. Memang kalau boleh nak fokus dekat buku kuliah sahaja, buku-buku ilmiah yang lain diketepikan. Astaghfirullah al azim.. sampai Al-Quran pun tertinggal.Lumrahlah kalau students,nak exam mesti risau kalau banyak lagi yang tidak dibaca, sebab exam inilah yang akan menentukan keputusan kita sama ada lulus atau tidak, layak untuk menaiki tahun atau terpaksa mengulang tahun. Masing-masing menanam azam untuk melakukan yang tebaik. Termasuklah saya.Sebagai manusia biasa, saya akui terkadang kita selalu leka, alpa, lalai, hinggakan syaitan dapat memanupulasikan alasan exam + tafsir yang hilang untuk menjauhkan saya daripada recite The Quran. Ya Allah, lemahnya hambaMu ini dalam menempuh ujian yang sedikit itu. Padahnya, pada diri sendiri. Sesungguhnya Allah tidak rugi sedikit pun.

Saya dapat rasakan sepanjang 2 minggu ini, hati saya terasa kosong.. tanpa pengisian..I'm lost the tranquility.. Itulah yang diakatakan, sebenarnya Al-Quran ini adalah sumber motivasi daripada Illahi. Mukjizat teragung yang ditinggalkan oleh Nabi akhir zaman dan dipelihara oleh Yang Maha Pencipta. Masa exam hari tu pun i don't think I do well but i'm redha is this can  make me realize that i'm just a servant of Him, The Almighty.

Manusia hanya mampu merancang tetapi Allah juga yang akan menentukan. Setinggi mana pun usaha kita tanpa disertai tawakal yang kuat kepada Allah tetap tidak akan bermakna. Baru tersedar, apalah sangat exam ni nak dibandingkan dengan "exam" di depan Allah di akhirat kelak. Kenapa pulun  bagai nak rak exam kat dunia ni sampai tak tidur malam, terlepas qiam, tertinggal Al-Quran, sedangkan kita tidak pasti sama ada exam pada esok hari itu ada atau tidak. Boleh jadi ia akan ditunda, dan mungkin juga dibatalkan atas alasan-alasan yang tertentu. Namun "exam" dengan Allah itu adalah suatu kepastian, yang tidak akann ditunda walau sedetik atau tidak akan dipercepat walau sesaat. Kenapa terkadang kita sering melupakan "exam" yang itu sedangkan pada waktu itu mungkin malaikat maut sedang mengintai kita. Astaghfirullah.. Kembalikanlahku kepada jalanMu. Hanya redhaMu yang ku mohon.

Benarlah kata-kata, Jika kita kejarkan dunia, akhirat tercicir, tetapi jika kita kejarkan akhirat, InsyaAllah dunia juga akan menyusul..

حسبى الله لا اله الا هو عليه توكلت وهو رب العرش العظيم

5 comments:

Anonymous said...

he2 pasni kinah bleh bg tazkirah hari2 kat umah kot =p

Noor Hidayah Adzman said...

salamz sis...
don't be sad...la tahzan ya habibi...
semoga sklenye tercalit hikmah pdNYA...
kembalilh pdNYA...
mohonlah doa sunguh2 untukNYA...
"wahai yg MAHA membolak-balikkan hati, tetapknlah hati kami pd jalanMU yg lurus"

[dan apabila hamba-hambaku bertanya kpdMU(muhammad)tentang Aku, maka sesungguhnya Aku dekat. Aku kabulkn permintaan org yg berdoa apabila dia berdoa kpdKU. H endaklah mereka itu memenuhi permintaanKU dan beriman kpdKU, agar mereka peroleh kebenaran] 2:186

sakinah said...

kak bent4mrun..
haha..akk la..
akk kan makin rajin update blog..
huuu~ mst bnyk point kan..kan.. (=

dayah..
Thanks a lot my friend..
luv u..
Moga Allah berikan kekuatan..
Yes, He really near with us..

sumayyah said...

salam.habis tu dah jumpa ke tafseer tu? [saje gatal nak tanye kt sini padahal kinah ade kt depan ha] heee~~

sakinah said...

salam
haha..Sumayyah da real~
blm la..
kan kite pinjam tafsir akk..
huh~~sajo an gatal nk tanyo..
^_^

Post a Comment