Pages

Saturday, October 15, 2011

Refleksi diri

Refleksi diri setelah lebih sebulan ramadhan berlalu. Adakah diri masih sama momentumnya seperti di bulan Ramadhan? Bertambah atau berkurang? Allah. Tetapkanlah hati ini beramal keranaMu.



Kembali duduk, membelek buku, "Maza Ya'ni intima al-Islam" karangan Fathi Yakan.(Apa erti saya menganut Islam). Memperingat diri mengenai nafsu. Tajuk ke-5 : Saya Mestilah Dapat Menguasai Diri.

Ma'rikah (pertarungan) antara diri dan nafsu sentiasa berlaku. Sehinggalah sama ada kita yang menang ke atas nafsu @ nafsu menang ke atas diri kita. Dan pertarungan ini akan berterusan belaku sehinggalah ajal menjemput. Firman Allah dalam kitabNya yang Aziz,

"Maka Dia mengilhamkan kepadanya jalan kejahatan dan ketakwaan. Sungguh beruntunglah orang yang menyucikan jiwa itu. Dan sungguh rugi orang yang mengotorinya."
( Asy-Syams : 8-10 )

Ayat ini biasa kita dengari dalam mana-mana tazkirah mahupun lagu. Tetapi sejauh mana kita sesitif pada ayat ini? Terkadang, manusia sudah terbiasa dengan ayat-ayat yang kebiasaanya mereka dengar sehingga tiada signifikan yang diambil. Namun hati orang yang beriman itu, Allah gambarkan dalam Al-Quran,

"Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu (yang sempurna imannya) ialah mereka yang apabila disebut nama Allah (dan sifat-sifatNya) gementarlah hati mereka; dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayatNya, menjadikan mereka bertambah iman, dan kepada Tuhan mereka jualah mereka berserah."
(Al-Anfal : 2)

Sebagai insan yang mengaku dirinya adalah  ahli sunnah wal jamaah pastinya akan kembali merujuk kepada kitab Allah sebagai sumber dalam setiap tindakan yang diambil dalam hidupnya. Oleh itu, yakinlah dengan janji Allah. Sukar untuk kita mengambil jalan menyucikan jiwa itu kerana pelbagai ujian yang akan kita temui namun janji Allah itu benar, mereka itulah orang-orang yang beruntung. Untung di sisi Allah tidak sama dengan keuntungan yang kita nampak di dunia.

3 jenis golongan :

1) Tewas dengan hawa nafsu. Mereka mengabaikan Allah dan pastinya Allah akan mengabaikan mereka.
2) Golongan yang mujahadah menentang hawa nafsu. kadang-kadang mereka tertewas dengan nafsu, tetapi apabila tersedar mereka segera bertaubat. Rasulullah S.A.W berkata, كل بني آدم خطاء , وخير الخطائين التوابون
"setiap anak Adam itu melakukan kesalahan, dan sebaik-baik orang yang melakukan kesalahan adalah orang-orang yang bertaubat"
3) Golongan yang terpelihara seperti para nabi.

Refleksi diri, dimanakah posisiku pada 3 golongan itu....

0 comments:

Post a Comment