Pages

Tuesday, April 28, 2009

MY INTERVIEW

Selasa,21 April..

saya pergi temuduga tajaan MAINS,terpaksa pergi dengan abang sebab akak saya sibuk dengan periksanya. Huhu,sesat sikit je,abang lupa jalan.Tapi,nasib baik sampai tepat pada waktunya dan sayalah orang terakhir sampai bagi group 2 tu. Bila saya semak senarai nama,saya sorang je yang dari Pedas,lain semua dari SHAMS. Ily dengan Zeha dah lepas pagi tu,diaorang group pertama,tapi sempat jugak la kitaorang jumpa .Nampaknya,Ily tersenyum je keluar dari bilik mesyuarat (tempat kitaorang ditemuduga) tapi,awat Zeha macam mencuka je..haha,patutla.. dia tanya soalan yang agak sukar,ISA..hmm

Kitaorang kene masuk sorang-sorang,tapi sebelum tu,kene ambik ujian inventori personaliti diri dulu dengan kaunselor MAINS. adus,sampai 160 soalan kene jawab..
Lepas tu,saya tunggu lah giliran,lama jugak saya tunggu,dari pukul 10.15 sampai 11.30 tekak ni pun dah haus tapi,malas nak pergi mana-mana takut dia panggil.
Akhirnya,setelah sejam menunggu,giliran saya pun tibalah, saya menyerahkan sijil-sijil dan diminta untuk duduk. Seram gak rasanya,semua penemuduga tu,lelaki tapi,buat-buatlah senyum..nak hilangkan nervous.. tapi,alhamdulillah semua soalan yang ditanya tu,dah bocor dah..haha,so dah fikir dah jawapan awal-awal.hee
antara soalannya:
1)perkenalkan diri dalam BI(adeh,sia-sia practice BA..hu~)
2)RUKUN NEGARA(ingat-ingat lupe..tp,sekarang dah ingat dah)
3)Nama PM yg pertama(adus,kacang sih..hak3)
4)pendapat mengenai ISA(huh,ayat telah diatur dr mule2.lalala~)
5)isu penggunaan nama Allah bg org Kristian(ni pun dah fikir awal2..hu~)

kesimpulannya,boleh la jawab,tapi.. tak tau la berjaya ke tak..sebab dengar cerita dari senior saya yang dah lepas kat Mesir tu,tahun ni nak ramaikan pelajar lelaki(diskriminasi..x adil betul..hu~) tambahan lagi,yang datang interview tu,hebat-hebat belaka,ramai yang sraight A.
Huh,semoga Allah permudahkan bagi kami yang lepasan SPM ni untuk memilih jalan ke masa hadapan.1/5 ni result UPU,harap lah dapat U yang saya impikan,UM..huhu~ AMIN..

9 comments:

ariff sulaiman said...

wahh isa?ko jwb ape weh?
sori la x bgtaw ko psl soalan spot...kah3 aku x terlintas lak die nk tanye psl tu..sengal tol...hahaha
ape susah kalo die ckp psl ISA...ko ckp je la..."x kan la x knal...yg kapel ngan khalilah tu.."
kah3
konfem ko dpt g oversea kah3

senikehidupan said...

Orang-orang Yahudi berkata: "Uzair itu putera Allah" dan orang-orang Nasrani berkata: "Al Masih itu putera Allah." Demikianlah itu ucapan mereka dengan mulut mereka, mereka meniru perkataan orang-orang kafir yang terdahulu. Dilaknati Allah mereka , bagaimana mereka sampai berpaling? (Surah At-Taubah : 30)

Maknanya di situ, tafsiran orang Yahudi pada Allah adalah lain. Begitu juga tafsiran orang Kristian (nasrani).

Sebagai orang Islam, kita perlu mendalami dan memahami, apakah dominannya Allah, di sisi Islam.

Maka jawapannya terselit pada ilmu tauhid.

Sebab itu kita menjawab, Allah is privileged for Islam. There are no other religion should use Allah.

Kita tak nak generasi kita keliru, siapakah Allah. Barangkali ia akan terkesan jika persekitaran menjawab persoalan Allah pada perspektif Kristian. Bukan begitu?

Tahniah.

InsyaAllah, kalau dari SMKA Pedas tak ramai, mungkin probability adalah tinggi untuk dapat. Tapi andainya tak dapat, jangan risau dengan RAHSIA ALLAH.

Kita yakin, sebab kita dah usaha.

Wallahu a'lam.

sakinah said...

ariff sulaiman
haha,aku jwb je la ape yg aku tau,
aku ade la selit nama favourite ko sekali,Dato Sri Anwar..
mcm,ala2 politik la pulak..
tp,org tu angguk je..hu~
ko jgn la kasi ajrn sesat..
isa samad tu diaorg kenal la..
ape isa ngan kelly pulak..huhu~
kamu nih..

senikehidupan
terima kasih..
saya pun mmg tgh carik isu penggunaan nama Allah oleh org Kristian ni.
insyaAllah,11 Mei n 18 Mei nanti hari Isnin akan disiarkan kat RTM1 dlm rancangan AL-Bayan,pukul 6.30,penceramah dia,Ust.Hasrizal Abd Jamil..so,sape-sape yg ade mase free tu nanti,tengok2 la erk..tapi, klu dah masuk matrix,nak wat cam ne an..huhu~

"Kita tak nak generasi kita keliru, siapakah Allah. Barangkali ia akan terkesan jika persekitaran menjawab persoalan Allah pada perspektif Kristian. Bukan begitu?"

hm,saya setuju 100%,mesti generasi-generasi kemudian akan terkeliru seandainya agama lain turut menggunakan kalimah Allah.sebagai seorang Islam,kia harus merasakan sensitiviti yang tinggi terhadap isu ini.Harap isu ni akan diselesaikan secepat mungkin dengan cara yang terbaik.

juicy_carrot said...

peh..smart seyh!!
mains!!!
saper laie pi intrview??he3~

sakinah said...

juicy_carrot..yummy..huhu~
Dak Pedas
ILY,ZEHA,AKU,ZAIHA n HAKIM ALI
SHAMS?? x taw la..hahaha

al-huda said...

salam kinah..
huu,ade blog xmo cakap ;p
btw,bile result mains kuar??
pape pekembangan,jgn lupe inform akak tau ;)
jap,ni kire mntak medic mesir la kan??
then,upu dpt mane??
lame xjumpe,tu yg banyak tanya..hee
insyaallah ade rezki,kite jumpe lagi
rindu kinah ;)
fi amanillah da'iman sis~

sakinah said...

salam kak huda..
rindu sangat kat akak...
ha'ah..lame btul x jumpe..):
erm,bkn xnak ckp..
tp,malu la,masih belum berilmiah..
hehe,
x tau lg la kak,mains ni dpt bile
a'ah untuk medic mesir
akak doakan la saye..
upu?
um,asasi pengajian islam dgn sains
akak de pape information psl kos ni?
huhu~saye rase saye dah jwb semua soalan akak~
(^_^)

cahaya said...

wah,,,sakinah
nti mmg hbat arr..
jayyid jiddan...
smoge nti akn dpt ke sne...
nti doakn ana gak ea...
insyaAllah ana jgk ade prncngan nk ke sne..
anti doakn ana pat gi sne ea....

sakinah said...

insyaAllah cahaya..
semoge kite same2 akan dapat ke sana
AMIN...
15 Mei ni keluar result MAINS..
adus,bedebar jugak rasanya..
layak ke ana ni..huk3
ape-ape pun,ana serahkan kepada Dia Yang Maha Mengatur..huhu~

Post a Comment