Pages

Saturday, May 9, 2009

GOOD BYE HOME~~

Isnin,11/5/2009... Pejam celik,pejam celik sudah sampai masanya saya menjejakkan kaki ke matrix. Ya Allah,semoga Dikau permudahkan perjalananku dan thabatkan hatiku. Jadi,sekarang ni,agak sibuk dengan persiapan ke matrix..nak uruskan borang..bil..dan macam-macam lagilah..

Selama 4 bulan lebih saya tinggal di rumah kakak saya, berbagai-bagai perkara telah saya pelajari terutama bab memasak, mengemas rumah dan mengajar anak buah saya belajar. Kakak saya tu, sesekali ala-ala macam mak- mak zaman dulu pulak. Mengajar saya berbagai perkara. Katanya, sepandai mana pun orang perempuan, mesti tahu memasak. (Adoyai, yo la Ngah)

Satu perkara yang melucukan hati saya ialah apabila kakak saya menyuruh saya mengambil daun limau purut. Sempat dia berceramah lagi, ko kenal x daun limau purut camano rupa eh.?
Saya kata" eish....ingat orang x kenal ke...kenal la". Kemudian kakak saya berkata lagi" ambik yg mudo. Jangan ambik yg tuo. yang tuo pahit klu nak buat masak". Yo la Ngah....saya menjawab. Di belakang rumahnya, ada berbagai jenis pokok yang ditanam oleh abang ipar saya. Ada pokok mangga, pokok sukun, limau, pucuk ubi, bunga kantan, manggis dan berbagai jenis pokok walaupun tanahnya tidak la sebesar mana.

Semasa saya mengambil daun-daun limau itu, saya tertanya-tanya, "eh, kenapa daun dia lain? selalunya daun limau purut ada bentuk kecil ditengahnya? ah...ambil je la.semasa saya memberi daun itu kepada kakak, dia bertanya" Daun apo yg kau ambik ni Nah?" "limau purutlah"jawabku ringkas. " ni daun limau nipis, Limau purut kat sebelah dia tu, yang kocik sikit tu" hahaha.....Saya kata.."Loh...., patut la kita rasa daun dia lain macam tadi". Bila saya pergi semula ke belakang rumah, barulah saya ternampak pokok limau purut itu. Rupanya, ada byk pokok limau. Ada limau nipis, purut dan kasturi.huhuhu...x ke haru dibuatnya.


nilah daun limau purut,bukan limau nipis...

Tapi itu semua mengajar saya menjadi dewasa. Saya harus kenal bukan saja daun, malah pokok dan buahnya. Kepada kakak, thanks a lot kerana memperkenalkan saya pada semua jenis2 daun tu. Ha...lepas ni, saya x kan silap lagi. Tengok pokok pun, saya dah kenal buah apa,daun apa.Ha ha.Aduh,memang bab memasak je ni..kat matrix nanti,takkan jumpa semua ni dah..beli je..hu~

1 comments:

senikehidupan said...

Haha..

This posting really impressed me, humour genre.

Great.

Keep doing like this. :)

Post a Comment