Pages

Monday, May 4, 2009

Matrikulasi N.9




Susah betul nak buat pilihan,lebih-lebih lagi bila melibatkan masa depan. Tapi,akhirnya alhamdulillah saya tekad untuk pergi ke matrikulasi Pilah.. Nampaknya,ada hikmah saya temankan sahabat saya,Dayah dekat rumahnya selama seminggu.Setidak-tidaknya, saya dah ada pengalaman tinggal kat matrix tu dan dah tau serba sedikit selok-belok kat sane."Dayah, terima kasih sebab dah perkenalkan matrix pilah kepada aku terlebih dahulu.huhu~" waktu tu,tak terfikir pun akan menjadi penghuni di sana selama setahun.Tapi,mungkin ini salah satu platform yang terbaik untuk saya mencapai cita-cita saya.

Saya tau,perjalanan baru sahaja nak bermula,saya tak boleh terlalu leka,saya sedar risiko yang harus saya hadapi.Masuk matrix tak semestinya telah menjamin masa hadapan.Saya harus terus berusaha dan berusaha.Dalam dunia ni,bukan saya seorang saya yang ingin berjaya.Mungkin bagi pelajar asasi sudah merasa selesa sebab secara automatik telah mempunyai tempat di Universiti.Tetapi,saya? masih terpaksa bersaing untuk menempatkan diri di universiti setelah habis matrix nanti.Bak kata,Ariff Sulaiman,terpaksa "gamble". InsyaAllah saya akan ambil risiko tu dan cuba sehabis baik sewaktu di matrix nanti.

U yang saya dapat waktu upu dulu ialah UM,asasi pengajian islam dengan sains. Berdasarkan research saya, kos ini,hanya ada di Nilam Puri Kelantan. Pelajar akan belajar agama dan sains tetapi,lebih kepada subjek agama.Kemudian pada bidang ijazah,pelajar akan melanjutkan pengajiannya di PASUM,

* Pelajar akan dibahagikan kepada dua (2) aliran iaitu Hayat dan Fizikal.


Aliran Fizikal

Ijazah Sarjana Muda Sains Gunaan Dengan Pengajian Islam
(Teknologi Maklumat)

Aliran Hayat

Ijazah Sarjana Muda Sains Gunaan Dengan Pengajian Islam (Alam Sekitar)

Ijazah Sarjana Muda Sains Gunaan Dengan Pengajian Islam (Bioteknologi)


Rasa sayang juga,lepaskan peluang ni,sebab kos ni belajar dua-dua,agama dan sains tapi,bukan pure Sains la..dibandingkan dengan matrix,mungkin sains sahaja.Tapi,saya pegang kata-kata akak senior sewaktu saya kat Maahad,Kak Dijah, "pelajaran agama ni,insyaAllah kat mana-mana pun boleh dapat,tapi,bergantung kepada diri kita sendiri." ok,kak..terima kasih sebab beri pandangan..
Kepada sahabat2 saya..Semoga kita semua akan terus berjaya!!
Kalau kita dah buat keputusan,jangan la kita pandang belakang lagi,sebaliknya..teruslah pandang ke hadapan dan berusahalah untuk terus mencapai kejayaan.InsyaAllah kejayaan akan datang bila kita berusaha bersungguh-sungguh.

7 comments:

Noor Hidayah Adzman said...

ok kinah...
chaiyo'3..
kt mane2 pon ok..
jnji diri kite nie nk blaja ke x...
same je klo org yg dh berade tempt kt u..
klo org 2 memain+befoya2+x fokus time blaja org 2 pon x kn berjaye..
x semestinye bile dh berade tempat kt u kite sdh berase diri kite di zon selesa..
sesungguhnye Allah itu maha adil..
ok..
lepas nie kite x ley memaen lg tw cm time spm dulu..
huhuhuhu..
weh,
td aku call akma,hbeh crdt aku..
dy semangat glew msok matrx,
dh beli kasut n all..
huhuiii
t nk jmpe kowg..
jgn wt x knl aku lak tw..
lalalalalala~~

sakinah said...

haha..aku buat2 x nampak je..
ish,xde la..x kan!!
mmg nak sangat2 jumpe ko kat sane..
weyt..forum da tkar tempat la..
bkn kat mtrix..kat STJ..
x dpt lorh nak pi..hu~
Akma semangat!!caiyo'3(^_^)

me=) said...

ahks salam. coz menceroboh... gud lark.. nice choice i-allah
ermm let me betolkan abaout asasi um
asasi slm 2 years.
1 year kat nilm puri kelntan
1 year kat PASUM.. di pasum, akan beljr sama macam matrx beljr.. 1 years pure science
ermm after that, 4 degree kenelah isi burang utk msk 8 bdg sperti yang terdapat didlam fakulti sains dibawah institut biologi.. so kiter akn belajar bio..
then beljr ler smpi degree.. 4 jam kredit kite akan hbskan lebih byk subjek at fact science. means kiter belajar same as student science kt faculty science..
lebey sng crte adalah double degree..ok hope dpt bantu adik2 sumer

sakinah said...

salam kak g+e+e+d=fazidah
terima kasih sbb perbetulkan..(^_^)

"1 year kat PASUM.. di pasum, akan beljr sama macam matrx beljr.. 1 years pure science"
maksud akak? kat sana nanti,kita akan belajar pure science,n yang bidang agamanya macam mana? Still belajar jugak ke?

anisewater said...

wawawaaahhh!
bermakne lak aii post ko nie..
sehati sejiwe sejantOg...lalalalala~
GUDLUKZ2!!!
jage dri baek2..
s2dy leklOk ye kinah=comel..haha~

cahayasyuhada said...

salam,,,
kinah..my sweet fren ever...
hmm,,kt sne nnti nti wt yg trbaik taw....
blja rjin2...
ana akan sntiase doakn kjayaan nti kt sne...
nti pon jgn lpe doakn ana ye...huhu
kENanG dAKu dLM doAMu....(";)
ni ana taw...syuhada...

sakinah said...

juicy_carrot
sehati..sejiwe..sejantong..se.. ape lg??haha
ok2 kamu pun jage diri bebek..
jgn smpai x cukup nafas..haha
n 1 more..jgn lupe abiskan bace buku tu..
nanti blh post cepat2..hu~

cahaya
so sweet..haha tq2..
nti pun same..
buat yang terbaik!!
time kasih bnyk2 doakan ana..
semoge cite2 kite same2 tercapai..AMIN

Post a Comment